Incanto Images Fotografie

Incanto Images betekent betoverende foto's.
Ik hoop dat de betovering werkt en dat je kan genieten van de foto's.
Van macro- tot landschapfotografie en alles wat daar tussen in zit.





Herfst prikkelingen


Dit jaar nog veel te weinig op stap geweest om de paddenstoelen op de foto te zetten.
Loes weet witte oorzwammetjes te vinden, We gaan weer heerlijk snuffelen 
in onze "achtertuin"





Het is het eerste weekend na de vakantie en ik moet duidelijk even wennen 
om weer de macrolens te gebruiken.






Ik heb een soort kuil gevonden en daar heb ik de hele middag in gelegen. De
 paddenstoelen zaten allemaal op losse takjes en die kon ik verplaatsen.
 Daardoor lijken alle foto's van deze middag op elkaar. 

De witte oorzwam, wat zijn ze klein, maar zo mooi om te zien, ben er een klein
 beetje verliefd op ze geworden. Het was ook echt balen dat ik er maar één 
van over had. 






Gelukkig krijg ik nog een kans, een paar weken later. Op 8 november gaan
 we richting Hilverbeek.






Daar ligt een stokje met hele mooie witte oorzwammetjes er aan vast. Het stokje 
ligt tussen een hoop andere stokjes, het is dus heel voorzichtig het stokje
 verplaatsen, het lijkt een beetje op Micado maar dan met grote 
mensen stokjes.






Nu is het de kunst om alle witte oorzwammetjes scherp om de foto te krijgen.
 Gelukkig heb ik de grote en de kleine lijmtangen bij me om een geraamte
 te bouwen van stokjes.  






Ik moet iets de lucht in om een mooie achtergrond te creëren, het nadeel is dat
 de stokjes rond zijn en dat geeft kleine problemen met de lijmtangen. 







Wat ik ook nog nooit gedaan heb is met zulke hoge diafragma getallen werken. 
Met de oorzwammen gebruik ik F11 tot met F18.  Om zoveel mogelijk scherp te
 krijgen, maar wat veranderd de achtergrond gelijk mee met deze getallen.
Aan die getallen moet ik zelfs wennen, voor mij gevoel geen
 macro getallen.






In dit hoekje staan ook geweizwammen, leuk met hele kleine druppeltjes. Maar 
wat zijn dit moeilijke zwammetjes op leuk op de foto te zetten.






Het zijn er heel veel bij elkaar, of er zitten zwarte exemplaren tussen. Het spelen
 met de herfstbladeren en de geweizwam gaf nog een beetje
 kleur aan de foto.






Bij het spelen zo op de grond, komen er ook andere leuke voorwerpen zo 
in je schoot geworpen, waaronder dit lieveheersbeestje.






En dit hele kleine groene monstertje. Dank je wel Loes voor het vinden ervan...

Maar wat is het, heeft het oogjes, wat is de voor of achterkant. We laten het netjes 
op zijn eigen blad zitten en proberen er uit te komen door eerst een foto te
 maken en deze in te zoomen.






Dan zien we dat er een voorkant is en een achterkant.






Het is een Slakrups, een nachtvlinder. De vlinder is zelf niet groot, spanwijdte
 tussen de 20 en 30 millimeter. 

Je komt ze het meest voor op een eik of beuk in augustus en september. De groene, 
bijna pootloze rups verplaatst zich op dezelfde manier als een slak. Het ontbreken
 van zichtbare pootjes lijkt dit groene monstertje ook sterk op een slak. Vandaar 
ook de Nederlandse naam slakrups. 

De vliegtijd van de slakrups is juni/juli.

Die gaan we volgend jaar maar eens opzoeken. 


Datum: 11-10-2015 en  08-11-2015 

6 opmerkingen:

  1. Hoi Yvonne....mooie serie!
    prachtig gestoeid met de losse takjes..
    dat komt mij ook het beste uit, dan kun je ze leggen waar
    je wilt en wat het beste uitkomt..sim van je!!
    Mooie scherpe opnames en prachtige composities en vervaagde achtergronden!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat ik nou denken dat jullie altijd alleen een goocheldoos mee hadden, maar nu blijkt dat je ook nog eens een gereedschapskist meesjouwt! Maar ja, beter mee verlegen dan om verlegen en dat blijkt nou maar weer.;-) De oorzwammetjes staan er prima op. Leuke modelletjes zijn dat inderdaad (laatst ook mee bezig geweest) en altijd mekkelijk op zo'n klein takje... geweizwammetjes is een ander verhaal. Daar moet je een beetje mazzel mee hebben. Gelukkig waren (en zijn) die er wél volop dt jaar. Tot slot van dit kleurrijke blog nog een leerzaam einde: de slakrups...nog nooit van gehoord. Doet het leuk op dat beukenblad.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Yvonne.
    Dat hele kleine spul vergt veel geduld. Het is flink puzzelen om de juiste positie te vinden. Lijmtangen, een wel heel onverwacht stuk gereedschap om mee te nemen. Tot nu toe heb ik er nog geen nodig gehad. De witte oorzwammetjes zijn leuk, maar het valt inderdaad niet mee om ze zo vast te leggen dat je tevreden bent. De hoge diafragmawaarden heb ik ook wel eens gebruikt, maar dat is wel weer een tijdje terug. Het is je in ieder geval gelukt om ze goed af te beelden.
    En dan een slakrups, een voor mij onbekende grootheid.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een slakrupsje wat een ontzettend grappig monstertje ;-) Leuke vondst!
    En je oorzwammetjes lijken de takken wel te versieren, wat fraai!
    groetjes en fijn weekend.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat was je lekker zoet met de oorzwammetjes ;-) ze zijn mooi geworden, met voor mij nr 5 als allermooiste, genoeg scherptediepte en toch een prachtige achtergrond.
    Het LHBtje is super en de slakrups vind ik bij jou mooier dan bij mij, wat meer ruimte doet het toch wel fijner.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie!
    Prachtige kleuren en wat heb je weer heerlijk gespeeld met de onscherpte.
    Die oorzwammetjes zijn ook goed gelukt, maar ik vind jouw kracht toch echt zitten in die schilderachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je bezoek en leuk dat je even de tijd neemt om een berichtje achter te laten!
Thanks for visiting my blog and leaving a comment!